Kuidas kasutada aerusurfilauda – SUP näpunäited algajatele

Categories: Uncategorized

SUP (stand up paddle boarding) ehk aerusurf ehk suppamine on nii meil Eestis kui ka rahvusvaheliselt väga populaarseks osutunud veespordiala, kus kasutatakse spetsiaalset aerusurfi jaoks mõeldud lauda ning pikka ühe labaga aeru, millega endale vee peal hoogu anda.

Saate minna vette kasutades neid lihtsaid näpunäiteid, kuidas aerusurfilaual püsti seista.

Aerusurfilaud (või SUP) on algajatele lihtsasti õpitav veesport. Aga ärge laske sel ennast ära petta. Aerusurfamine töötab peaaegu kõigi meie keha lihasgruppidega.

Aerusurfamine on ka suurepärane võimalus, kuidas kõrvalist jõge või rannajoont uurida. Pumbatavat aerusurfilauda on lihtsam kui kunagi varem igale seiklusele kaasa võtta.

Ärge muretsege, kui te ei ole aerusurfamisega kokku puutunud. Meie lihtsad näpunäited ja juhised aitavad teid kiiresti vee peale.

Kuidas aerusurfilauda valida?

Kuna saadaval on suur hulk erinevaid SUP-laudu, siis kindlast tekib teil küsimus, et millist aerusurfilauda tasuks osta ja milline neist sobib teie vajadustega kõige paremini. Algajana peaksite SUP-laua valimisel meeles pidama mõningaid lihtsaid asju.

Kas täispumbatav või jäik aerusurfilaud?

Täispumbatav aerusurfilaud:

  • Lihtne transportimiseks SUP-seljakotis nii rattal kui ka ühistranspordis
  • Hõlpsasti kodus hoiustatav
  • Väga vastupidav, hea algajatele, kes võivad kogemata teravatele asjadele otsa sõita

Jäik laud:

  • Transporditav auto, veoki või maasturiga
  • Vajab kodus hoiustamiseks ruumi
  • Klassikalises stiilis olevate jäikade laudade valik on suur, mis tähendab, et leiate endale sobiva suurusega laua kerge vaevaga
  • Kiirem kui täispumbatav SUP ja stabiilsem raskematel veeoludel

Millist aerusurfilauda valida?

 

Vasakult paremale: aerusurfilaud surfamiseks, ringisõitmiseks, kõikjal kasutamiseks ja võidusõiduks.

  • Algajatele: algajatele sobib kõige tavalisem aerusurfilaud. Selleks sobib väga hästi laud, mis aitab alguses hästi tasakaalu hoida, aga on samas ka tugev ja peab vastu erinevatele kokkupõrgetele.
  • Kalastamiseks: valige laiema pinnaga laud ja võib-olla isegi koos spetsiaalsete lisaseademetega kalapüügivahendite kinnitamiseks.
  • Ringisõiduks: valige pikk ja kitsas laud, mis võimaldab teil läbida pikemaid vahemaid. Päevapikkuseks ekskursjooniks sobib kõige paremini süstaistmega SUP.
  • Surfamiseks: surfamiseks mõeldud SUP-lauad on lühemad ja kitsamad. Nii on nende üle lihtsam lainetel kontrolli hoida.
  • Võidusõidu lauad: nad on pikemad ja vähem stabiilsemad, seega neid ei soovitata algajatele.

Kuidas aerusurfilauda kasutada

Aerusurfilaual seismine:

Mida teha aerusurfilaual? Seista muidugi! Aga isegi see võib olla keeruline, kuna tasakaalu hoidmiseks on seda vaja mõned korrad harjutada.

Aerusurfilaua kasutamiseks tuleks see viia vette, kasutades keskmist sanga. Asetage aer lauale ja minge sellele põlvedega keskelt peale. Tõuske aeglaselt kükakile, üks jalg korraga. Jalad peaksid olema õlgade laiuselt paremal ja vasakul pool sanga.

aerulaual seismine

  • Aseta jalad paralleelselt, õlgade laiuselt.
  • Varbad suuna ettepoole, põlved hoia natuke kõverdatult ning selg sirgelt.
  • Hoia oma pea ja õlad kindlalt ning hoia tasakaalu puusade liigutamisega.
  • Aerusurf on nagu jalgarattaga sõitmine – olles kord saanud kätte laua ja aeru tunnetuse, tuleb see edaspidi välja loomulikult.
  • Hoia käed sirged ning keera sõitmise ajal oma ülakeha, sest ülakehas on rohkem jõudu kui kätes.
  • Ülemise käega suru aeru käepidet alla, alumine käsi on pigem toetav.
  • Kui sa oled aerusurfiga alustamas, siis hoia aeru tõmbed lühikesed ja lauale lähedal. Lühikesed tõmbed aitavad kohalt ära saada ning hoogu saavutada.
  • Otse sõitmiseks tee 4-5 tõmmet ühel pool, seejärel vaheta poolt.
  • Poolt vahetades tuleb muuta ka käte asendit.

Olles saanud siledal veel selgeks laual tasakaalu hoidmise ja seismise, on aeg liikuda edasi. Allpool mõningaid nõuandeid edasi õppimiseks:

 
 

Kuidas hoida aeru:

Kuigi see võib tunduda ebaloogiline, siis hoidke aeru sellise nurga all, kus laba on suunatud teist eemale, mitte teie suunas. Ühe käega tuleb võtta kinni aeru ülaosast, teisega alumisest osast. Kui soovite tõsta aeru üle oma pea, siis peaksid küünarnukid moodustama 90-kraadise nurga. Käte asend muutub vahetades pooli.

Kui te hoiate SUP-aeru käes, siis veenduge, et selle serv oleks suunatud teist eemale.

Kuidas kasutada aeru edasi liikumiseks:

Aeru kasutamist edasi liikumiseks võib jagada viide etappi.

 

Väljasirutus: painutage oma puusi, kallutage ettepoole ja pange aer laua esiotsa poolt vette nii kaugelt, kui suudate.

Sisestus: lükake aer vette.

Tõmme: kui aer on vette pandud, siis tõmmake seda laua kõrvalt enda poole. Teie käed peaksid jääma sirgeks ja koos aeruga moodustama kolmnurkse kujundi.

Vabastus/väljumine: kui aer on teie jalgadega paralleelselt, tõmmake see külg ees välja, veendudes, et pöörate aeru 90-kraadise nurga alla, et see tuleks veest välja kitsam külg ees. 

Algasend: viige aer tagasi laua etteotsa ja korrake tegevust.

Otse liikumise tagamiseks ärge tõmmake aeru oma jalgadest mööda, kuna siis hakkab laud ennast pöörama. Võite vahetada peale paari tõmmet külgi.

Oluline on meeles pidada, et peaksite rakendama oma keha ja jalgade, mitte käte jõudu. See teeb aerutamise kergemaks, tekitab kätele vähem pinget ja annab teile kogu keha treeningu.

sup lauaga aerutamine
Vasakult paremale vaadates näeme aerutajat esmalt sirutamas, teisel kindlalt otse vaatamas, kolmandal on kokkupuude veega ja jõutõmme ning neljandal on vabastamine.

Kuidas tõmmata aeru tagurpidi:

Tagurpidi aerutus võimaldab aerutamise lõpetada või aeglustada. Hoidke esiosa asemel ennast pigem aerusurfilaua tagaossa. Pange aeru laba vette ja tõmmake seda enda suunas.

Kui te aerutate tagurpidi, siis teie aer liigub edaspidi aerutamisele vastassuunas.

Kuidas aerutada ringjalt:

Ringjas tõmme aitab teil edasi liikudes pöörata. Sirutage aer kaugele laua etteotsa, nagu teete ettepoole liikudes. Seejärel tõmmake poolringjas kaar laua eesosast tagaosani. Seda laua parmal küljel tehes, pöörate te vasakule ja vastupidi.

SUP-il ringja aerutõmbe tegemiseks, lükake aer võimalikult kaugele küljele.

Kukkumine

Õppimine laual püsti seisma on imelihtne, kuid kuna alguses juhtub tegijal nii mõndagi, siis võib juhtuda ka kukkumisi.

Siinkohal toomegi välja mõned nõuanded, kuidas õigesti kukkuda, ilma end ja lauda vigastamata.

  • Kalluta end kukkumisel küljele, mitte otse lauale. Lauale kukkumine võib tekitada kahju nii sulle endale kui ka lauale.
  • Kui sa kukkudes jääd eemale nii lauast kui ka aerust, siis kindlasti püüa enne kätte saada laud ning seejärel aeruta käte abil oma aerule järele.

Põhilised algajate vead:

Allpool on toodud välja mõned tüüpilised vead, mida algajad teevad. Kui osata neid vältida, siis saate nautida tõeliselt mõnusat ja lõbusat ajaveetmise võimalust ilma vigastusteta.

  • Küürus selg – hoia oma selg sirgena.
  • Horisondi asemel vaadatakse oma jalgu.
  • Aeru laba nurk on vales suunas. See peaks olema sinust eemal suunatud, mitte sinu poole suunatud.
  • Sirgete jalgadega laual seismine. Kui kõverdad oma põlvi, on sul palju lihtsam tasakaalu hoida.

Mida kanda aerusurfilaual?

Riiete valik aerusurfilaual kandmiseks sõltub tegelikult temperatuurist ja vette kukkumise tõenäosusest.

 

Kui on soe: soojal suvepäeval ärge kartke aerutada paljajalu, kandes ujumisriideid. Võite kanda ka veespordi- või tekijalatseid.

 

Kui on külm: kui ilm on külm, siis on hea kanda kalipsot. See aitab vette kukkudes hoida keha soojana. Kui te olete algaja ja teate, et kukute alguses tihti laualt vette, siis see lahendus on ideaalne. Veest väljas olles läheb kalipso higiseks ja kleepuvaks.

 

Valige sünteetiline materjal: kui te olete juba SUP-lauaga harjunud ja ei plaani tihti vette kukkuda, siis kasutage kuivülikonda või muid veekindlaid riideid. Oluline on riided õiges järjekorras selga panna. Aluskiht valige sünteetilisest materjalist nagu polüpropüleen või polüester. Isolatsiooniks valige paksust polüestrist fliis. Peale tõmmake kindlustuseks veekindel jakk.

Pükse peaks ka mitu kihti olema. Pannes sünteetilised retuusid alla ja veekindlad püksid peale hoiavad teid soojana. Kui soovite aerutada nii, et vett lendab, siis investeerige veekindlatesse aerutamiskinnastesse ja teie sõrmed on hoitud soojana.

Mida aerusurfilaual sõitmiseks kaasa võtta?

  • SUP ja aer
  • Täispumbatava SUP-i seljakott
  • Täispumbatava SUP-i pump
  • Veepudel või joogikott
  • Veekindel kott
  • Päästevest
  • Aerusurfilaua katuseraam jäiga SUP-i transportimiseks

Aerusurfilaua transportimine

Täispumbatava SUP-i transportimine: kasutage aeru, pumba ja tühja SUP-i transportimiseks SUP-i seljakotti. Väike märkus, SUP-i seljakott võib pikkadel matkadel raskeks minna. Aga sedasi saad transportida oma lauda lennuki, auto, ühistranspordi või rattaga probleemivabalt.

Jäik laud: jäiga SUP laua kõige lihtsam transportimise viis on auto katusel. Saadaval on spetsiaalsed aerusurfilaua katuseraamid autodele või veokitele, millega saab laua igale poole kaasa võtta. Mõned inimesed soetavad endale mõlemad, nii aerusurfilaua kui ka süsta katuseraami, et oleks võimalik tegeleda mõlema spordialaga.

Nõuanded turvalisuse kohta:

  • Kas peate oskama ujuda? Jah. Sügavas kohas vette kukkudes on oluline ujumisoskus.
  • Kasutage aerutamisel alati päästevesti. Mõnes piirkonnas võib ilma selleta aerutamine olla isegi ebaseaduslik. Uurige täpsemalt kohalikelt ametivõimudelt, aga üldise reeglina on päästevesti kasutamine alati soovitatud.
  • Ärge unustage päikesekreemi, sest vesi peegeldab päikesevalgust.
  • Ärge kunagi aerutage alkoholijoobes.
  • Isegi soojal päeval veenduge, et olete vastavalt riides juhuks, kui te peaks vette kukkuma.
  • Algajana ärge kunagi aerutage eraldatud piirkonnas üksinda.
  • Sõitke aerusurfilauaga vaid sellisel veel, kus te julgelt ujuksite.
  • Harjutamiseks valige vaikne järv või jõgi.
  • Aerutama hakates kontrollige tuulesuunda. Vastutuult sõitmine võib olla keeruline. Kui tuul läheb liiga tugevaks, minge põlvili ja aerutage selliselt, kuni tuul vaibub.

Aerusurfilaud või süst - kumb on mulle parem?

SUP:

  • Täispuhutavat SUP-i on veekogude vahelistel radadel lihtsam kanda. Seda on ka lihtsam transportida, kui teil ei ole autot, veokit või maasturit.
  • Kuumadel päevadel on lihtsam enda jahutamiseks aerusurfilaualt vette hüpata.
  • SUP pakub terve keha treeningut, kaasates keret, jalgu, reisi ja selga.
  •  

Süst

  • Sõidab kiiremini ja võimaldab läbida suuremaid vahemaid.
  • Sellega on lihtsam manööverdada karmides vetes nagu kärestikes.
  • Kuna te istute, siis saate ilma väsimata läbida suuremaid vahemaid.
  • Kuid see, et te ei seisa, ei tähenda, et teie kõhulihased, selg ja isegi jalad ei saaks hea treeningu.